Tuesday, October 09, 2007

terharu

Alfatihah buat baby yg rentung kebakaran. Mak baby itu meninggalkan anaknya, 5y, 3y, dan setahun lebih kerana pergi bekerja. bilik itu dikunci mungkin mak nya fikir lebih selamat begitu. Aku dapat rasa yang mak baby tersebut terpaksa buat begitu untuk menyara hidup. macam mana nak kerje dengan anak2 yang kecik begitu. Ahh mereka semua hampir sebaya dengan anak2 aku nan 3 itu. Memnag jika difikirkan tak selamat tinggal anak2 usia begitu dirumah. Tapi aku rasa sanagt sedih. Mak baby itu tak berniat untuk cuai aku rasa tapi keadaan memangsa. Nak hantar untuk orang jaga , nak duit lagi. Nak kerje sapa nak jaga anak plak. mmm, dalam kes ini mana pergi bapak budak ni??? dipahamkan mereka bercerai hidup. Jadi bapanye hidup lagi. patutnya bapanya sara lah anak2 tu. Kesian sungguh ibu tunggal nak jaga anak kecik2 macam tu. Ni yang aku nyampah lelkai yang tak bertanggungjawab ni. Dia ingat dah cerai semua masalah setel?? tanggungjawab dah tak de??

sedih membaca berita yang mayat baby itu rentung, aku tak terbayang. Jika di UK, anak2 mendapat child benefit. mak2 x yah kerje pun x per. ada elaun utk yg x kerje. pendek kata, anak2 bila lahir jek x yah risau dah. Duit utk susu, nappy, ubat semuanya free. in fact pram pun dapat free. Tu yang orang pakistan suka ada ramai anak kat sini. omputih je x suka anak ramai. kira kebajikan anak2 kecik di jaga sungguh di UK ni.

mana2 badan yang berkaitan, bantulah ibu tunggal tu. sian sungguh. hanaya tinggal dibilik yg katil satu, dengan 3 anak. situlah, makan, situlah tidur, situlah main. suasana yang sgt tidak baik utk perkembangan anak2. Hai, bila tengok ramai org susah macam ni, tak sanggup aku nak beli baju baru. Pakai jelah yang ada. kalau kat carboot jual baju kurung dah lama aku beli hehheh

No comments: