Friday, October 19, 2007

konflik

buat pertama kali dalam sejarah rasanya aku menangis depan lecturer. dapat email dari Dr. Sinclair, post graduate tutor, dia nak jumpe aku. aku ingat pasal class transferrable skills. tapi bukan rupanya.
"do you know that prof davis (my supervisor) is retired?
aku pun jawab, i don't know from the beginning, but now i know
maka bermula sesi heart to heart yang aku tak sangka aku begitu emosi sekali...

dr sinclair membaca report aku , dia dapati prof davis tak sign pun meeting report. jadi dia suspect supervisor aku macam tak buat kerje la gitu. So aku cakap la he was in australia masa tu. tapi dr siclair ni macam tau2 je perasaan aku yang agak di abaikan. dia tau prof davies ni jarang datang ofis. tehn dia mula taney how frequent meeting la, how do you feel, happy or unhappy...bla...bla

aku tau aku byk citer yang best je pasal superrvisor aku ni. kisahnya dia ni dah pencen. atau kata lain semi retired. jadi hanya aku satu2nya student aku dia lani. ada sorang jela tingal lagi itupun dah nak submit. jadi bayangkan, semua aku kena buat sendiri. walau aku tau prof davies tu baik, tapi meeting dah lama tak buat padahal aku plak yang banyak kali tanye bila nak meeting. dia mula sibuk ngan family, isteri diaplak sakit, baru major operation. kadang2 tgh cakap ngan aku asik menguap je. dia kata dia dok jaga wife dia. aku lihat dia sungguh penat.

Dr. sinclair cukup bijak korek perasaan aku. mata aku berkaca2 bercerita bagaimana banyak mende aku buat sendiri, i have no senior to refer to, no group, feel alone , ntah apap2 aku cakap, satu ketika aku tak boleh tahan, bercucuran jugak air mata aku ni. aduh apsal aku nangis nih.sebak sungguh. dengan machonya dia hulurkan tisu pada aku. dan biarkan aku 'stabil'.malu plak rasa nangis depan orang camtu.

Dia pon share jugak pengalaman dia, dia faham apa yang aku rasa, dia pernah lalui, susah nak buat kerje tanpa group. dia tak niat nak buat aku sedih. tapi honestly, air mata tu kuar automatik, aku cuba tahan tapi idok le teman berjaya. aduhh. tapi aku respect ngan dia sebab dia very good listener. bila aku cakap, dia akan dengar samapi aku berenti cakap dan tunggu samapi aku nampka macam x nak cakap baru dia cakap.

last2 dia tanye, sama ada aku nak tukar supervisor ke? co-supervisor aku tak menyumbnag sangat sebab bukan bidang dia pun. entahlah. co-sueprvisor aku ni bagus cuma dia ni asik contrast je pendapat dengan sueprvisor aku. entah kenapa dengan dr, siclair yang aku tak biasa ni, aku mampu bercerita secara jujur apa yang aku rasa. sampai satu ketika dia taney kalau2 aku nak tukar study room. dia baca report aku dan dia tau aku buat kerja walaupun supervisor tak 'aktif'.

pada ketika ini aku rasa syahdu. aku tak salahkan prof davies sangat. aku dengar ada oarangkata dia amik aku jugak jadi student dia sebab dia nak stay longer. entahlah, aku keliru. apapun, aku tak nafikan kebaikan dia pada aku. cuma dia tak proaktif sebab sibuk hal family.

accessor aku, prof gibbs punya hubungan yang kurang baik ngan prof davis. kawan2 minta aku hati2, sebab dia agak prejudis dgn student prof davies. aku takut viva aku bermasalah sebab konflik mereka. mana tau depa yang gaduh, kita plak nanti jadi mangsa....

sahabat2, doakan aku moga smeua dipermudahkan

apapun lastly aku cakap, aku boleh survive ngan prof davies. So, biarlah aku belajar untuk merebut 'masa' nya. esok aku ada meeting ngan dia. aku harap aku ada kekuatan utk berterus terang....di UK ni, prof davies antara yang terkenal bagi siapa yang buat magnetism. sungguh sayang kalau aku tidak dapat merebut ilmunya, tatkalau orang lain kagum denganya.

No comments: