Friday, June 15, 2007

abah

wah 2 post arini. aku lotih ni baru fill helium dan angkut nitrogen dan aku kena tunggu ~2 jam utk start meaasurement. la nikul 2.35pm. kang kul 3 baru start, bila nak balikwei???? aku dah buktikan walaupun aku pendek, metot (kat UK ni terasalah), dah dianggap lemah, wanita , tapi aku berjaya isi helium yang lazimnya tugas itu dibuat oleh 2 orang. tong dia saja sudah melebih tinggi aku. nak isi bukan senang. aku seriau betul. kena manjat2 yang buat lutut aku ketaq. kerje ni agak kasaq, habis tudung baru aku. ni masih terasa sakit pinggang dan badan.jadi aku memangle x leh melawa ke lab. sebab kerje aku byk libat fizikal dgn kata lain x leh ayu2 gitu.

ntah kenapa tetiba rindu kat family. weekend ni father's day. even for me father's day is every day. kat Uk ni dema excited le celebrate ntah apa2 day. of coz fisrt person come to my mind is my beloved hubby and not to forget my own abah.

let me story mory pasal abah. anak sulung dari 10 yang kemudian jadi 9. berenti sekolah takat form 4 untuk sara adik2 yang sekarang ni hampir semuanya menjadi guru. abah keturunan jawa sabak bernam, namun dia x menurunkan kejawaan itu pada kami. heheehjadi aku yo orak iso ngomong jowo. sitik2 waie...

abah seorang yang sangat2 rajin. dia membuat semua tugasan rumah tanpa merungut. dia akan basuh kain, kemas rumah, mop, almost everything,sebba mak aku bisneswoman la gitu. dia bekerje shift sebagai jaga. waktu terluang akan diguna untuk bantu mak aku di kedai runcit kami. aku membesar di rumah kedai. sejak kecil aku di asuh untuk membantu parent berniaga. seawal usia 9 tahun aku sudah boleh gosok baju snediri. bangun awal utk bantu mak yang juga jual nasi lemak.

aku kagum melihat dia yang tidak berkira buat kerje rumah. untung sungguh mak aku. sebab itu aku x suka suami2 yang malas goyang kaki asik nak order teh tarik jek. dia juga sangat ambil berat keselamatan kami. kalau boleh dia nak jadi body guard kami. hehehe. aku dulu bersekolah di Sekolah Menengah sains selangor. kaka aku sekolah di hisamuddin kg jawa. adik aku dia samtaj shah alam. kami duduk asrama dan dia akan 'kutip' kami dari klang, shah alam, dan bandar tun razak. dia kalau boleh tak nak kami naik bas. dia risau sungguh. dia cukup jaga kebajikan kami. kami 5 beradik semuanya lepas form 1 kena hantaq sekolah asrama. x de sorang pon terkecuali. heheheh.kaalau aku nak shopping ke dia hantarkan dan warning "abah tunggu kat sini, tunggu sini dlm masa 2 jam" fuhhh, ingat lagi dulu, ehheeh mak aku cukup x suka shopping ngan abah sebab nak cepat saja.

ingat lagi waktu aku nak kawin. mak aku excited nak beli macam2 tapi x suka ajak abah jadi dia ajak aku naik motor." berani ke mak naik motor ni???" mak kata " mak malas ikut abah kau, leceh" hehehe maka berderuuuuuuuum la motor aku bawa dan mak aku x abis2 menjerit kat belakang, pelan sket, pelan sket, heheheeheh

abah jarang marah2 dan pukul kami tapi sekali dia marah teruk dibuatnyer. tak macam mak. aku ni ntah baper kali kena cubit sebab malas tolong mak asik nak tgk citer cina kul 6.ish buruk beno perangai aku. patutla si husna ngikut. asik tgk tv memanjang....

sewaktu aku duduk asrama di hisamuddin bersama kakak aku sebelum aku ke smss, setiap minggu tanpa putus abah akan dtg dengan motor kapcai membawa makanan untuk kami. kadang tu rasa bersalah pon ada. kami sekeluarga x de kereta sehingga aku usia 14tahun. jadi motorlah kenderaan kami. untuk elak kami dari penat turun naik bas balik asrama. mak akan sewa kereta untuk kami balik dari asrama. abah sedaya upaya ingin memberi kami keseronokan macam anak2 lain. walaupun dia x mampu pakai kereta kami tetap jalan2 jugak. ingat lagi dulu, kami akan naik bas lompat2 ke Kl. bayanghkan kami 7 beranak naik bas. bersesak2. kami ke zoo dan muzium negara. bawak makanan punye la byk sebab kang beli mahal plak. mak aku siap bawa air oren dlm botol kaca. jadi dahle bising berlaga2 botol tuh. ish buek malu jek. tapi itulah kenangan terindah kami anak beranak...

sessiapa yang kenal abah aku pasti kagum semangatnyer membesarkan kami. walaupun tidak bersekolah tinggi dia pastinya syukur sebab semua anak2nya berjaya dlm pelajaran. kakak aku, graduan UPm perkakaunan, aku anak ke2, alhamdulillah, di sini, anak ke3, lulusan diploma politektik ( aku suruh buat degree nath bila nak mula ntha) anak ke4, sedang buat first degree di UniKl, anak bongsu di UM buat usuluddin.

demi membesarkan kami abah hanya tidur beberapa jam saja . aku rasa dlm 3-4 jan malah kurang lagi. sebab abah akan overtime menjadi jaga. kadang2 abah akan bawak baju2 dirumah utk dilipat dan digosok ditpt kerje. sebab dia kesian tgk mak aku aku yang penat seawal subuh jual nasi lemak dan hingga mlm buka kedai runcit. dan paling aku x leh lupa abah cukup jimat, dia hanya pakai baju t shirt yang dpt percuma sebba beli barang. kan mak aku ada kedai runcit. jadi baju yang dia pakai adalah baju batery, pepsi, ntah apa2 lagi. sapai lusuh baju2 tu dia pakai. kami adik beradik akan kumpul duit lebih2 duit saku sekolah belikan dia t-shirt berjenama.

satu kelebihan lagi, dia suka iron baju. t-shirt pon dia gosok. baju sekolah adik2 aku semua dia gosok. cuma aku je gosok baju sendiri.dia dia akan cukup segak memakai baju kemeja yang 'tajam' lantaran gosokan yang padu itu. hehehhe. sehingga ke hari ni dia cukup suka berkemeja kemas cam orang nak gi ofis gitu. wajah nya nampka mudah, rambut hitam berkilat, umur 55 tahun tapi rupa macam 40 an. ehehehheh

to be continued.....

No comments: