Sunday, July 20, 2008

C.I.N.T.A

menyebut word itu saja bikin hati bergelora. cinta oh cinta. manusia sanggup buat apa saja demi cinta. Cukuplah mungkin pengertian cinta yang bersepah kalau di google kan. Aku sekadar berkongsi pengalaman, nostalgia sedikit dan mungkin sedikit tips. Cinta itu sangat2 luas, cinta yang aku nak kupas tentunya cinta manusiawi. kecintaan pada Allah dan rasul rasanya juga sudah banyak dikupas oleh orang lain dam aku bukan ahlinya.

Cinta sesama manusia juga luas. ibu ayah, adik, guru. aku ingin sempitkan lagi pada cinta diantara adam dan hawa. namun cinta adam dan hawa juga luas. aku rasa aku
tidak ingin kupas cinta jalanan. atau erti kata lain cinta biasa2 muda mudi tepi jalan. aku tidak punya banyak info tentang senario itu. cukuplah filem2 dan drama2 melayu yang terhidang sebagai santapan.

Cinta luar biasa


bak kata ct nurhaliza. cinta luar biasa. oops luar biasa bukan maknanya cinta sesama lelaki atau sesama wanita. maklumlah la ni isu ini sungguh sensitif. Cinta yang yang ingin aku kongsi boleh la aku katakan cinta muslimah atau mungkin boleh dikata "cinta bawah naungan ka'bah" (macam dah tajuk drama la plak) . cinta ini sungguh unik dan mungkin berliku. sorry aku tak punye idea lagi nak namakan apa.

ada beza ker dgn cinta biasa?
mm, ada part yang berbeza ada yang tidak. namun feel cinta tetap cinta.cuma bezanya adalah method. bagaimana cinta diurus.bagaimana cinta dipamer, disembah. sapa harus urus siapa? kita urus cinta atau biar cinta mengurus kita. sapa yang lebih berkuasa. kita atau cinta. ini antara persoalan2 yang perlu dijawab dulu.

islamic kah bercinta sebelum kahwin??
mungkin ada berpendapat.
"tak boleh! haram, cinta sebenar adalah selepas kahwin. x islamic tuh. astaghfirullah..."

aku tidak pasti orang lain. mungkin pendapat berbeza. tapi aku jujurnya bercinta juga sebelum kahwin. sesuatu yang fitrah dan natural pada aku untuk seorang muslim berasa jatuh hati/berkenan dengan muslimah yang lain. jangan ditolak fitrah ini. Suatu yang tipu kalau ada yang kata muslin yang baik tidak mungkin jatuh hati,
"ish, ni mesti x jaga pandangan, mana boleh jatuh2 cinta ni, x islamic"

x islamic lagi. yang islamic bagaimana ye???

Contohnya aku dan hubby. sebenarnya aku kenal dia sudah lama. pernah berjumpa tetapi tak ade feel apa2 pun. dia di UIA dan aku di UPM. Dia juga telah berjumpa ramai muslimah, yang bijak, yang cantik, sopan, karisma, jauuuuuuh lebih hebat dari aku. namun Allah campakkan rasa cintanya tumpah pada aku. Hubby terdetik hati dengan izin Allah untuk memilih aku. Ini kuasa Allah yang Maha Hebat. dicipta lelaki itu berpasangan denagn diterbitkan rasa suka.Ta'jub bukan? Allah jadikan lelaki/perempuan untuk cenderung hati nya pada orang tertentu dan tidak semua.banyaklah asbab musabab nak ditakdirkan jatuh hati ni.

Namun aku tidak menafikan sama sekali ada setengah2nya menggunakan orang untuk mencarikan jodoh. ini pada aku juga bagus. Hubby juga guna orang tengah untuk sampaikan hajatnya. lelaki contohnya, sudah ada rasa ingin kahwin, boleh meminta sahabat2 senior tolong bantu mencarikan calon yang sesuai. aku dan suami sendiri perlah terlibat dengan urusan ini. Bukanlah pelik sebenarnya meminta sahabat yang kita percaya untuk carikan jodoh. Ini juga method untuk menemukan 2 hati. Malah ini jalan yang paling selamat dan lebih islamic untuk mereka2 yang belum berjumpa calon masing2 dan sudah teringin bernikah.

Cinta bermatlamat
Akhlaknya, bercinta mestilah punya matlamat untuk diakhiri denagn ikatan yang sah. Jika anda belum bersedia untuk berkahwin dalam masa terdekat, janganlah bercinta. Ini nasihat aku. Cinta perlukan tanggungjawab. Ya, aku pernah di approach oleh sahabat aku sendiri, , sanagt baik, akhlak mulia, tapi aku masih di tahun 1. Satu keputusan yang sukar pada waktu itu. Dalam hati , "ish, bagus budak ni, rajin solat di surau, akhlak terpuji, bijak, muka pun boleh tahan (alamak hubby jgn marah ek) ". Kalau aku tak terima nanti, ada ke orang nak kat aku lagi. nanti menyesal pulak. dia ni baik , belum tentu nanti aku dah grad jumpa bagus macam dia. Kalau aku tolak kang dia cari lain pulak. Ini satu lagi isu muslimah, desperate!!, aku mengambil masa setahun untuk memberi keputusan. lama kan? dan sepanjang setahun itu solat istikhorah seolah2 menjadi solat wajib bagi aku. dan aku rahsiakan dari semua orang kecuali sorang saja kakak yang aku percaya. sampai kini, sorang pon x tau. Namun aku berpendapat, aku bercinta untuk berkahwin, bukan suka2, dan pastinya kami kalau nak kahwin pun lagi 3-4 tahun, lagilah dia buat perubatan, mau nye 5-6 tahun lagi. mampukah aku mengawal diri??"

jawapannya adalah "TIDAK"


cinta datang wrong timing. maka berlalulah begitu saja. sian mamat tuh....

aku sangat2 tidak rekomen bercinta lama2. bukan saja sukar diurus, tapi banyank ujian dan cabarannya. lebih2 lagi mengawal nafsu dan gelojak hati. syaitan amat gemar....
bercintalah seadanya sebelum nikah.

Aku sibukkan diri dengan urusan study dan persatuan. Aku benar2 sibuk dan tidak ada ruang untuk cinta2 ni. sepanjang tempoh study ada juga hati ini digugat. hehe tak sangka gak eh, comot dan ganas macam aku ni pun ramai orang minat, kui kui.

hubby datang dalam hidup aku sebaik saja aku grad dan memulakan master. Ya, pada aku ini waktu yang sangat sesuai. dan hubby hadir, memang orang kata timing cantek!!

"Hati ini bukan milik saya, maka mintalah pada Pemilik mutlak sebenar hati ini". mudah saja jawapan aku.

disebabkan kami sudah sama2 matang. kami sudah tau apa yang perlu dibuat. perkara nombor wahid yang hubby buat sebelum apa2 lagi adalah menghubungi mak aku (setelah usahanya memohon kepada Pemilik sebenar hati) . eheheh, selepas call, hubby terus jumpa family dikampung (aku x de pon waktu tu) dan line clear (proses dibuat dalam tempoh seminggu) .Ini dah macam prosedur ISO la pulak. dia lulus interview. then dia beritahu mak dia yang dia dah jumpa calon isteri. kemudian mak dia call mak aku, bla, bla....alhamdulillah selesai bab tu. Paling kurang hubungan kita dibawah pengetahuan keluarga. Jadi ada kawalan disitu. nasihat aku, family first, then barulah hati kita.

kenapa aku cerita kisah aku? sebenarnya kisah aku bukanlah yang terbaik untuk dikatakan cinta islamic. ada juga cacat dan cela. ini sekadar berkongsi dengana adik2. kisah cinta masing2 pasti berbeza. tapi mungkin ada sedikit sebanyak yang adik2 boleh ambil iktibar.

cinta islamic Vs dating
aku benar2 boleh kata kami bercinta adalah sesudah kami bertunang. sebelum itu orang kata sekadar "hai hai bye bye". maka bermula proses taaruf kami. Ya, kami saling telefon dan email. Satu penipuan besar kalau dikata tak de perhubungan langsung. Tanyalah pada sesiapa yang bertunang, pasti ada sekelumit rasa cinta, sayang, rindu. saling memberi motivasi dengan hadiah mahupun kad . Ustaz pun ada naluri macam manusia lain. cinta tidak mengenal status. Namun biarlah berpada. bijaklah menilai suasana. sibukkan diri denagn urusan gerakan atau persatuan agar tidak dilalaikan dengan lamunan asmara yang keterlaluan. Sedar diri, yang kita apa2 pun belum lagi suami isteri. Saat ini kita benar2 diuji. Sabarlah. Sabar makna yang proaktif. penantian satu penyiksaan sungguh. Inilah masanya kita kutip pahala kesabaran.Jangan terlalu dilayan lagu2 jiwang karat, janagn sellau biarkan diri sorang termenung. jangan biarkan diri anda diselubungi misteri...misteri cinta. sebab kita asik dok bayang dia sesaja. bangun tidur dia, nak makan dia, gi mana, dia dan dia.....misteri sungguh cinta ni kan???

teringat dulu waktu b'day. aku impikan hadiah yang romantis dari tunang. mungkin jam, bunga, kad istimewa, , (ish yang ini janagn ikut, tak boleh jadi contoh ok!) . tapi hubby bagi aku jam jugak. tapi jam meja UIA. ish sabo jelah. Sama juga bila raya. ingatkan dapatlah kad raya tulis "istimewa buat tunang". tapi yang aku dapat kad raya UIA yang gambo depannya masjid UIA, dan hubby hanya sign jek. x tulis mende2 pun. jadinya janganlah kita terikut2 dengan budaya2 biasa yang orang lain buat. bikin kita angau dan sasau!!

Ok, bab dating. Ini isu yang sangat2 sensitif. Boleh ke berdating dalam islam?? aku tak boleh jawab. adik2 boleh fikir sendiri. basicnya sangat2 mudah, simple,
"bila ada sorang perepmpuan, dan seorang lelaki berdua2an, orang yang ketiganya adalah syaitan"
jadi statemenmt di atas sudah cukup untuk menjawab , boleh ke tidak dating ni.

Dan ayat alquran yang kerap kita dengar. gerun bunyinya
"La taqrabuzzina"

bukan x bagi zina, dekat pun x boleh. dekat macam mana, jangan mulakan. jangan beri ruang dan peluang untuk diri kita dan tunang kita untuk berjumpa berdua. Berjumpa dalam erti kata konon2 untuk melepaskan rindu dendam. Fuh, ngeri bunyinya. mungkin ada yang kata
"ala, kami bukan jumpa tempat sunyi, kami jumpa tempat ramai orang!"

walau kita berjumpa tempat yang ramai pun kita dan pasanagn kita tidak dibawah kawalan mana2. tiada siapa ingin menegur, tiada siapa yang kisah. "Hanya aku dan kau saja". Ya benar, dalam byk kes, bermula dari jumpa kemudian bersambungan dengan perkara2 lain. Percayalah, (ini dari pengalaman aku sejak di upm, belajar dulu), bila terlalu kerap berjumpa, Allah sudah hilangkan rasa malu. bila bercakap sudah tidak rasa apa. sebab itu tidak hairan, walau muslimah, namun sudah berani pegang tangan!! ini kisah benar ni.lantaran cinta amat sanagt musliamh pun rela hati tangan dipegang. ini lantaran kekerapan berjumpa hingga hilang kesiuman. Cinta sudah berada pada tahap yang paling tinggi dalam hidup. ini sangat bahaya!!

Inilah salah satu kelemahan yang sanagt sukar dibendung. Bila cinta menguasai diri, duit dan masa sudah tidak dihitung.apatahlagi iman. Aku lihat didepan mata banyak muslimah2 upm yang nampak hebat, berjuang demi islam, namun jatuh tersungkur dipintu cinta. merelakan diri diperguna oleh cinta. hilang sifat malu dan jati diri yang selama ini dipertahankan. bagaimana seorang yang musliamh berpenampilan terpuji dengan muslimnya juga dilihat soleh boleh naik motor bersama tanpa ikatan sah? pelik bukan? sampai sekarang aku dok fikir2 macam mana boleh terjadi? jenuh berusrah bagai, tup2, begini jadinya. Ini satu fitnah yang besar buat Islam.


Alhamdulillah, sewaktu bertunang, aku di serdang, hubby di seri rampai. jaraknya dekat. kalau nak dating x sampai satu jam boleh je jumpa. Namun kami pertahankan jati diri ini. Siapa kata tidak rindu? kami rindu juga. Tapi komitmen "menjaga" itu jauh lebih tinggi dari rindu. Ya, jujurnya kami pernah juga berjumpa , tidak pasti samada boleh atau tidak dikatakan dating. Hubby selalunya akan mengatur pertemuan dirumah aku dikampung. maka aku dari serdang dan dia dari gombak akan masing2 menuju ke klang. rumah family aku. Hubby dilayan oleh family aku. kami bercerita bersama2 dengan family aku sekali. Menjelang perkahwinan banyak urusan official, borang2 perlu diisi. maka mak dan abah datang dari klang ke serdang begitu juga hubby untuk sama2 berbincang urusan2 perkahwinan. malah urusan untuk survey rumah sewa juga kami pergi bersama mak dan abah. Sekurang2nya ada kawalan, jelingan mak dan ayah yang membuatkan kita hormat. Terus terang, mak aku sangat2 mempercayai hubby. selalunya kalau aku nak kemana2 aku akan beritahu mak. maka mak akan kata "Hasri tau tak? bagitau hasri jugak" .

bijak bercinta
ingin aku ulangi. aku bukanlah contoh yang terbaik kalau hendak dikatakan "cinta islamic". istilah itupun mungkin kurang sesuai. Namun sedikit2 sisa pengalaman yang aku kutip buat aku jadi lebih prihatin.

Bila sudah mabuk bercinta, katalah apa saja. nasihatlah apa saja. ia bagai angin lalu.kita seolah2 berada dalam dunia sendiri. Cuma nasihat aku sebagai orang tua (kira tualah kan), rasional lah. keluarkan diri dari dunia yang memisahkan diri kita dari orang lain. Nikmatilah hidup ini dengan bahagia. Hidup ini bukan kita dan dia saja.

Ni'mat cinta sebenar akan lahir. jauh lebih manis dan murni apabila tok kadi ngangguk mengiakan 2 saksi. perjalanan masih jauh. jauh lagi. cinta sebelum kahwin hanya secebis daripada lautan nikmat cinta yang ada dalam dunia rumahtangga.


Muhasabah
satu ketika, ambil sedetik waktu. tafakkur. berfikir. takut dan harap. Kita harap biarlah cinta kita berakhir dengan perkahwinan tapi kita juga patut takut ia jadi sebaliknya. Oleh itu seadalah bercinta (agak kurang praktikal kalau aku kata, jangan bercinta langsung) , kerana jika bukan dia pilihan Allah buat kita sekurang2nya kita tidak kecewa yang amat sangat. Jangan letakkan pergantungan cinta mendalam kita lebih tinggi dari perancangan Allah. Bukan Alllah tidak pernah uji dengan cinta yang tidak kesampaian kepada ramai orang? mungkin kita juga diuji begitu. paling kurang kita bersedia jika dia bukan ditakdir jodoh kita. sesungguhnya Allah Maha Mengetahui.

hidup dalam rumahtangga tidak seindah cinta masyuk kita sebelum nikah . Ya, indah! namun menuntut tanggungjawab dan amanah besar.

Nasihat

aku tidak mahu adik2 diluar sana kecundang. tewas sebelum waktunya. Cukuplah apa yang cukup. jadilah orang baru. Jika masih gagal. usahakan agar akhlak muslim itu sama dengan keterampilan fizikal kita. usahakan yang mana perlu. Islam ada jalan. pilihlah jalan Islam. cinta dalam islam tidaklah terlalu kompleks. kita yang buatnya kompleks.

Maaf teramat maaf. bukan niat untuk menyinggung sesiapa sebab aku sedar diri , aku ini penuh kekurangan. Sama2lah kita nasihat menasihati."Addinu nasihah" .Di sheffield ini ada yang hampir kecundang. harap adik2 ambil iktibar. aku sebagai orang tua, menjadi tanggungjawab untuk sama2 ingat mengingati.

maaf juga ini entry terpanjang rasanya. heheh. maklumlah malam minggu. masa panjang dan damai untuk menaip.

fuh!!! larat2 diri membacanya. moga ada manfaat!

2 comments:

sweetnur-ae-sya said...

salam kak laily,..sha singgah menjenguk dikala pagi ini,..esh,da nantuk ni,..alhamdulillah ada manfaatnya pembacaan hari ini :)

Asiah said...

Salam laily,
Kenangan menarik terimbau, namun lebih menarik bila jati diri, maruah dan tatasusila islam berjaya dipertahan, alhamdulillah. Buat pembaca yang belum berumahtanggan, entry laily kali ini menarik sekali dijadikan panduan..
Syukur atas nikmat cinta manusiawi.. yg juga anugerah Ilahi..