Friday, July 04, 2008

menangi hati isterimu

mengharungi bahtera rumahtangga pastinya sekali sekala hati tercuit, hati tersentak, hati remuk, dengan sikap pasangan kita. Itulah hikmahnya perkahwinan, mengajar kita bertasamuh, berlapang dada. jadilah orang pertama yang memulakan maaf,dan jadilah juga orang yang mudah memaafkan. Kita harus sedar kita jua insan , suami kita jua insan. Tidak lekang dari salah silap. itu pun fitrah kejadian tuhan.

teringat kisah rasulullah dan saidatina a'syah, lebih kurang beginilah ceritanya. rasanya cerita ini sellau di perdenngarkan. waktu itu nabi balik lewat. nabi ketuk pintu tapi aisyah tak dengar sebab dah tidur lena. rasulullah tidak mahu ganggu tidur isterinya, lantas baginda tidur didepan pintu. bila dah pagi, aisyah sedar yang suaminya tiada disisi dan membuka pintu. Astaqfirullah! rasulullah tidur di luar rumah!. lantas bersegeralah aisyah mohon maaf.
"Maaf aku Ya Rasulullah, aku tidak sedar, aku tidur terlalu lena"
Rasulullah menjawab" Maafkan aku ya aisyah, aku yang salah, aku balik lambat"
"aisyah menjawab.."tidak ya rasulullah, aku yang salah,,,"
mereka saling mengaku salah. alangkah indahnya nya. Subhanallah...

percayalah, bila kita memulakan maaf, kita jadi manusia yang lebih bahagia. dan jika saling bermaafan dengan pasanagn kita selalu (tidak termasuk hari raya) kita akan lebih berhati2 menjaga hati pasangan kita. Nikmatnya hidup jika hidup berkasih sayang.

Apabila ada salah dan silap, cepat2lah diperbetulkan. Kejujuran sanagt2 penting. Apabila pasanagn kita mula tidak jujur dalam sesuatu perkara, itu petanda badai perbalahan hendak bermula. Selisih faham itu biasa, hadapilah dengan akhlak muslim. tiada guna meninggi suara. kita bukan kanak2 ribena. Berbincanglah, bertenanglah, terimalah kelemahan dengan rasa syukur sebab kita ada pasanagn yang mengingatkan kita apabila terleka. itu lah hikmah perkahwinan. Berbekalkan akal dan iman, berhemahlah bila bermusyawwarah. Janganlah pendamkan rasa tidak puas hati kita itu lama2. Ia bakal memanjangkan "perang". Bersegeralah...buatlah sesuatu sebelum terlambat. Isteri itu pakaian suami dan begitulah sebaliknya.

Apabila rumahtangga memanjat usia, kita cepat rasa selesa dan sudah memadai. selesa dalam erti kata cukup dah cinta selama ini. apalagi ingin dimaniskan, anak pun sudah berderet. kita hidup aman bahagia, x bergaduh2. kira alhamdulillah. Namun bagi aku tidak cukup. rumahtangga bahagia bukan maknanya tidak bergaduh. Bahagia pada aku ialah cinta dalam rumahtangga itu "hidup", mekar, subur mewangi dan ma'mur. kita tidak takut untuk menasihati pasangan kita sebab kita tau pasanagn kita dahagakan nasihat. Addinu nasihah. belajar menerima teguran denagn positif. ini satu proses. bukan mudah hendak tarbiiyyah diri agar tidak melenting bila ditegur. bukan mudah. betul. cubalah. jika ada orang tegur/nasihat dan kita rasa gembira, maknanya kita sudah hampir mencapai matlamat itu. A'zeem. namun jika kita masih rasa 'geram' dengan orang yang menegur kita , ada something yang masih tidak settle dalam hati kita. check lah hati kita. mungkih perlu tazkiyah nafs dam muhasabah.

Aku sempat membelek2 buku di bawah. aku buka helaian demi helaian. mmm aku jumpa point yang aku cari. tanpa berfikir panjang terus saja aku membelinya. Buku ini sebenarnya agak basic. lebih kepada asas baitul muslim. Namun bila rumahtangga yang makin bertambah usia, perlu jua sekali sekala di jenguk2 kembali asas2 ini. kita kan mudah lupa. Selalunya sebab lupa asaslah kita tersasar. fikir diri hebat, namun sebaliknya. Aku ingin hadiahkan buku ini buat suami tersayang. Buku ini jua lambang yang kita kena sama2 proaktif. Bukan isteri saja yang harus menangi hati suami, suami juga. mari kita ramai2 belikan buku ni untuk suami kita.



No comments: