Wednesday, April 23, 2008

muslim di bumi UK

alhamdulillah, hidup sebagai Muslim di bumi UK ni tidaklah seteruk mana. di sheffield sendiri, masjid amat banyak. tiada masalah langsung. makanan halal pun mudah. namu ada sesetenagh tempat menjadi Muslim di bumi UK satu yang memeritkan.

begini ceritanya...

setelah berlangsung PRI, kami ke cleethorpe beach bersama sahabat2. selepas itu kami berpecah. Aku mencadangkan, apa kata kita solat zuhur di Masjid Grimsby. lagipun imam nya salah satu speaker program kami dan kebetulan hubby baiknya semasa bekerja di grimsby dulu.

Sampai saja di masjid tersebut, kami berpusing2 dihadapan masjid? betul ke ni masjid bang? aku bertanya hubby.
Betullah, dagh banyak kali abg solat kat sini..kata hubby

tiada langsung papan tanda masjid, padahal ini satu2nya masjid di grimsby. pastu plak pintu masjid berkunci raapat. siap ada password lagi. aku mengeluh...

"masjid apa ni, susahnya musafir macam kita, berkunci2"
lantas kami menegtuk rumah Imamnya. berkali2 . tiada jawapan. lantas hubby menelefon. idok jua berjawab. seletalh hampir 10-15 minit kami mundar mandir depan masjid, akhirnya muncullahimamm tu. lanats dengan segera dia mohon maaf. dia di bilik, jadi tak dengar.dia juga bertanay di mana kami parking kereta. hubby kata di luarlah. lanats dia minta kunci kereta kami. dia nak parkingkan dalam masjid. hubby kata , x per, hubby parkingkan sendiri.

mm, aku mula2 pelik jugak, awat tok imam nih..

segera dia bukakan pintu masjid. Fuhh, agak payah nampaknya. macam bukak pintu bank. kemudian kami pun solat dan bersiap untuk balik.

imam itu lantas mengajak kami masuk ke rumahnya. kami berbelah bagi sebab nak cepat balik. 10 minit saja , dia kata. so oklah.

sebaik saja kami masuk ke rumahnya, maka anak2nya berebut2 nak bersalam. yang lawaknya anak2nya termasuk yang lelaki siap cium2 anak dara aku. malu2 si husna, kui kui. Isterinya sanagt peramah. Namanya Noura. dia kurang fasih english. jadi agak sukar berbual dengan nya. Namun anak2nya, 4 orang fuhh berabuk englishnya. maklumlah dagh 2 tahun lebih di bumi UK.

sedang berborak2, noura kata, "wait, 2 minute..."
aku ingta dia nak buat air ke pa. lanats Mak oi.....

dia hidang makan tengahari...kira langkah kanan ni. kami memang lapar. melihat lauk2nya, terkujat juga aku. tanpa malu2 isterinya menyedukkan hubby, aku dan sha yang ikut serta. mak oii, dia letak separuh ikan mackerel atas pinggan. dahla ikna mackeral tu besar amat. sha kata "ini makan nasi lauk ikan ke, makan ikan , lauk nasi nih..."heheh
sambil tu kami borak2, imam terpaksa jadi penterjemah ke[ada isterinya. yaang lawaknya bila tengok nasi dan lauk hubby yang hampir nak habis, dia selamba je letak lagi lauk. Hubby kata (yang ni selepas balik dari rumah imam tu lah), eeei x pernah bini orang senduk lauk atas pinggan abang macam tu....

aku dan sha saling berpandangan.macam mana mahu dihabiskan lauk yang banyak dlm pinggan ni. tercungap2 aku. anamu kahirnya aku mengalah, aku tak mampu nak habiskan, huhuhu

selepas tu dia hidang shai (tea) pulak. hubby bisik, balik kita cepat2 balik, kang lepas ni dia hidang apa plak.heheheh. imam tu sekelurag sangat2 peramah dan baik hati. anak2nya MasyaAllah. rajin dan pandai melayan anak2 aku.

tetiba aku kata nak pi toilet.
Noura: wait.."
lantas noura menjerit : abdullah!!!!!! (aku baru tau rupanya org arab ni kuarnya menjerittttt)
dia spekaing arab dgn anak dia. aku paham le sket2.
lanats abdullah menjerit dari toilet : cold or hot?..la rupanmya aku ni nak buang air , dia siap nak isikan air untuk aku lagi. lantas abdullah letakkan bekas berisi air suam itu ditepi toilet bowl dan meletakkan selipar di kaki aku.
MasyaAllah...kagum aku dibuatnya....

cuaca hari tu agak baik, anak2nya mengajak anak2ku main diluar. aku malas nak amik kasut habil. hubby plak tgh rancak berborak. lantas, noura memberi kasut lain. "small". katanya. yang aku paham, kasut tu anak dia x muat lagi. dalam eberpaa minute mereka bermain diluar. dengar suara habil menangis...

lanats aku bertanya pada Noura "Why? what happened"
lanats Noura menjawab" they are rubbish, lanats dia menunjukkan gaya habil kena tampar dengan anak2 mat salleh yang bermain sekitar masjid" segera anak2 Noura mengunci pintu pagar masjid. Noura juga menunjuk pintu rumah yang dirosakkan oleh budak2 nakal tuh.

Baru aku faham..kenapa masjid terpaksa dikunci, kenapa van kami kena parking kat dalam.

kesian mereka sekeluarga. hidup di situ. menurut kata imam tu, terasa macam nak balik ke egypt, x tahan duduk di Uk. umat islam di arae tu tidak memakmurkan sangat aktiviti masjid. dan orang bukan islam yang sangat racist. patutlah anak2 imam tu sgt excited bermain dengan anak2 kami. lagaknya seoalah2 dah lama kenal. sikit2 peluk. agaknya dah lama mereka x dapat bermain dengan tenang. siannya...

hai, aku dah baper kali bagi signak kat hubby, jom balik. imam tu ajk tengok you tube citer apa ntah. alamak..lantas hubby terpaksa minta diri.

imam tu kata, dah lama rumah dia x didatanagi tetamu. orang2 egpyt sendiri pun x datang rumah dia. terharu kami...

kami balik dengan perut kenya dan ukhuwwah yang baru terjalin..InsyaAllah kami datang lagi. ehehh pastikan perut betul2 kosong ek.ehheheheehehh barulah bermakna...

Ilal liqa' (kata2 aku sebelum balik, tersenyum simpul noura bila denagn aku cakap arab....alah setakat tu boleh lah..


No comments: