Wednesday, December 05, 2007

Tinggal kenangan








tidak sampai 24 jam van kesayangan kami telah dijumpai semua, Di area Darnall jugak, hasil ronda2 hubby dan A. nuar dan A. khir. Namun keadaannya amat menyedihkan. Enjin sudah tidak boleh di start lagi. banyak yang dah rosak, dashboard, lampu pecah, wayar2 putus, gear box. Yang geram tu, 3 car seat anak2 ku yang pun hilang jugak!! Apa ke jadah yang buat kerje ni (sorry geram ni, jadi bahasa kasor sket, ampun). Terpaksa la di tow van tu ke rumah. Bila telefon polis bagitau dah jumpe, dia bagi pilihan, kalau nak investigate letak kat garage dia, kami kena bayar, forensic kena bayar. Fuhh. bukan sekejap. LAst sekali kami amik pilihan kami setelkan sendiri. Tak faham, jahat betul siapa yang buat kerje ni. Ni mesti orang di luar area aku sebab aku duduk tempat pensioner. mana ada budak2. Entahlah, sampai sekarang aku dan semua orang confuse camne dia boleh bawak kereta tu dan area aku di tempatnye harmoni aman sejahtera.

Namun, kami belajar banayk perkara. Se awal pagi kami terima call, sms, YM , email untuk tanye kabar. Terima kasih buat sahabat2 yang prihatin. namun bersyukur juga sekurang2 nya bangkai 'mayat' van kami ditemui. Bila hubby bagitau yang van tu dijumpai dalam keadaan menyayat hati terus minda dan hati ku menyorot peristiwa NUrin, "camne lah agaknya kan, aku ni hilang van, jumpe balik dalam keadaan teruk pun sedih sangat rasa, inikan parent dia terima mayat anak dengan menyayathati.Sekurang2 van mampu beli lagi walaupun semput juga rasa, Tapi anak" mana nak cari???"

Hilang dan jumpa adalah satu proses untuk uji keimanan. Rasa putus nyawa rasa maklumlah kami ni bukan banyak duit boleh senang2 beli baru. Namun aku perlu akui
" haa ni baru kereta Allah amik dah gelabah, belum yang lain2 lagi, baru Allah uji sikit je tu"

Aku baru je cerita tentang apa yang kita miliki ni sementara je. Haa kali ni betul2 praktikal tarbiyyah nye. Sabar Laily, Orang lain lagi teruk ujian nya. Adalah tu, mungkin kurang sedeqah ke, ada yang x berkat mana2, atau Allah rindu dengar rintihan hambaNya atau Alah nak beri yang lebih baik. Biasalah kita ni, kalau tak susah, berat betul nak mengadapNya sungguh2.

2 comments:

Azrina Kamaruddin (PhD- Lancaster University , UK) said...

Assalamualaikum,

Sabar dan tabah. Berat mata memandang , berat lagi bahu memikul. Insyallah,
Allah nak beri pelangi kat Laily sekeluarga selepas ini. Insyallah.
Pengalaman ini yg akan buat Laily rindukan UK bila balik M'sia nanti.
Not about losing the car but other things in life......

--K Rina--

alifbaataa said...

Ujian Allah kepada kita pelbagai...semua yang ada hanya sementara...hanya Allah yang kekal abadi.