Wednesday, July 04, 2007

Didik anak...

saja nak sambung dari blog hubby. hubby ni sebenonya ntah baper byk blog da. latest blog pon ntah baper kali tukar nama.mmm, x firm sungguh.ehehehh ni yang latest. harap2 x tukar lagi

Ah, if u have PhD in parenting or in child education/psicology or what ever sewaktu dengannya pun once u face the REAL life, mmm susah nak apply. after being a mother for more than 4 years i realize , tidak semudah yang di sangka. Bacalah buku byk mana, reverse psicology ke, atu bku2 tarbiyyah aulad ,atau buku karya abdullah nasih ulwan, pergilah byk kali seminar atau ceramah pon....tidak dpt membantu sangat kalau kita tidak bersungguh2 dan MUJAHADAH utk menterjemah dlm hidup kita. Aku bercakap ni sebab based on my own experience. Maklumlah, masa dengar ceramah rasa semangat sungguh nak jadi ibu mithali tapi bila dah stress dan penat, emosi x stabil, hilang dah ilmu2 tu semua. Ya Allah lemah sungguh iman aku nih....

Tarbiyyah pastinya berbeza setiap individu. Ada orang suka memewah2kan anak sebab mereka dulu x dpt rasa mewah. apa saja yang difikir terbaik pasti akan di beri walau semahal mana. Ada orang lebih suka anak2 di 'besar'kan oleh orang lain termasuk maid. apa saja, tidur pon ngan maid, makan apatah lagi maid yang suap, hampir segalanya. Ini semua akan membentuk peribadi anak2...

Bagaimana dengan aku???? mmm, aku bukan kategori kaya jadi aku x mampulah nak beli yang mahal2, sekali sekala jelah, itupun bergantung pada apa bende nye. contoh buku2. Biar mereka jadi pencinta ilmu. Even di Uk ni aku suka membiar anak2 aku bergelumang dgn buku biar pun mereka x reti baca sgt. Buku everywhere kat umah aku. malah aku akan bawak mereka ke usrah atau majlis ilmu juga. at least dia dpt exposure awal. dan aku juga x nak anak aku fikir semua yang dia nak, dia akan dapat. espsially kalau ke kedai aku lebih strong dari hubby, aku biar je anak aku nak nagis ke raung ke kalau dia nak junk food yang ntah apa2, lama2 dia tau itu x berkesan, heheheheh. bila anak aku nak minta apa2 yang aku x mampu dan x boleh bagi aku akan cakap " anagh, x semua yang kita nak kita dapat tau"..may be cara aku nampak matured sket tapi aku suka layan anak aku macam tu. aku x suka ckp "baby talk" ngan anak2. nak "mamam" (makan), nak nenen (nak susu), nak le le (gula2). ooo tidak , biar lah mereka cakap bahasa mereka bukan kita.


Bagaimana dengan agama?camner nak ajar ttg iman islam dah ihsan? bab ni sangat sukar tapi ini amat penting . aku bukanlah contoh ibu yang baik dari sudut ni tapi sedang berusaha ke arah tu. Bila husna sakit like gatal2, pedih, atau sewaktu denagnnya aku selalu kata (selepas sapu ubat) , kalau sakit sebut "Ya Allah , Ya Allah" nanti Allah bantu cepat kan baik...Aku juga selalu buat doa sama2 "Ya Allah sembuhkan sakit along..Ya Allah sembuhkan sakit angah"...mereka happy dengan cara nih. aku sungguh x sangka husna apply mende ni, satu ketika aku dengar dia sebut Ya Allah, Ya Allah.... sejuk perut ibu mengandung (org tua kata)

Sungguh seronok bila satu ketika aku dlm toilet terdengar conversation between anagn and along. ntah mana angah belajar cam sembur2 air liur, kena muka along. lalu along cakap "angah x baik buat camni, nanti Allah marah"...aku tak ingat bila aku ajar ayat tu tapi x sangka dia dah boleh apply....malah kalau adik2 dia buat perangai sellau dia akan kata gitu.


Bila anak2 aku buat 'hal' aku akan kata "kalau dengar cakap ummi, nanti masuk jannah" atau aku akan kata " Kalau good girl nanti masuk jannah" . Ayat ni byk berkesan (tapi adakala x berkesan juga, heheh) bila mereka meragam. Pesanan normal aku kalau ke mana2 "ingat! ummi kata kena apa? along jawab" berakhlak mulia...."
aku rasa sangat bagus kalau kita dpt introduce ayat yang bersifat mahmudah like sabar, dan mohon maaf.

Even angah since 2y aku dah ajar kalau buat salah dia kena minta maaf dan salam ummi. let say ade la dia buat hal , dan nangis beria2 (angah ni sukar di handle bila raung2) tapi bila dah reda aku akan cakap, cepat minta maaf...lantas segera dia hulur tangan dan cium tgn ummi dia. tapi aku sukar nak explain ngan dia compared tu along. kalau dia buat salah dgn kita, let say cubit dia. after nagis2 dia akan minta maaf then aku akan tanye balik. " along tau tak along salah apa? once dia boleh explain, itu tunjukkan dia learn something hari tuh. Jangan pelik, memang aku cakap nagn anak2 macam cakap ngan student aku. sebab itu adakala husna bercakap x macam usia dia. vocab dia lebih banyak. apapun kita kena tunjuk contoh. x salah kita minta maaf nagn anak. aku selalu minta maaf nagn mereka contoh after aku marah or tinggi suara. atau lepas pukul (read: pukul mendidik bukan pukul dera). selalu rasa bersalah sebenarnya lepas pukul. aku akan kata "ummi pukul sebab ummi sayang, bukan ummi x suka along/angah". kadang tu lepasukul kita lak yg nangis.


Bagus utk kita introduce seawal mungkin like ucapan salaam, sebab kat sini budak 2 melayu ketuk rumah sebut hello, jumpa orang sebut hello. Malah bila tgk something yang best ajar mereka sebut Subhanallah, masa tu terus cakap ini smeua Allah yang buat.

kadang2 kita x sedar yang perbualan harian kita nagn mereka melekat di jiwa mereka. Aku cukup takut kalau ada word yang x elok , maklumlah bila dah marah kan, mereka akan copy paste plak apa kita cakap.

lagi satu bab hantu. parent suka takut anak2 nagn monster, ghost etc. bila anak2 aku cakap pasal hantu aku akan cakap, bukan hantu, syaitan.... heehehe

No comments: