Friday, May 25, 2007

kelahiran anak sulung...

Wah lega yang amat, Alhamdulillah, 6 in 1 assignment sudah pon dihantar. harap2 x kena pulang balik. harap2 lulus lah. ini merupakan subject RTP (reseacrh Training program) . di sheefield ni utk grad kena amik 45 credit. subject ni 10 credit. jenuh gakla menyiapkan assignment ni...maklumlah lama dah tak buat assignment, asik suruh student buat je selama ni...

ytgh tunggu sample nih..aku masih belum cerita pasal kelahiran husna yang sangat2 ditunggu2. kami kahwin hampir setahun tapi blom ada tanda akan berbadan dua. dah tension sangat orang ask dok tanye jek. Satu ketika aku begitu hampa, aku siap boleh pergi pusat kesihatan nagdu nagn Dr ezra. Dia actually from india tapi lama dah duduk mesia. Aku suka ngan dia, even family kalau skait request nak nagn dia. dia kata mungkin aku "berat" . So dia kata dia nak aku exercise. dia amik berat aku dan kaat lagi 3 bulan kalau x pregnant dtg lagi. haa, lepas tu aku dok pulun raound satu upm bila habis office hour. siap bawak baju lagi. kadang tu siap naik tanggga turun tangga fakulti nak bagi turun berat. hasilnya seminggu turun banyak gak. tak lama lepa stu aku demam . tak terfikir le apa2. tapi lain macam. aku stop exercise. takut kot2la masatu aku peknen ke. dah x larat nak buat UPT. hubby pulak rajin dok solat hajat, moga kami ada rezeki untuktimang cahaya mata... satu malm aku mimpi. ada nurse tu cakap akt aku, patutla awak demam, awak pregnant! aku terus terjaga. kebetulan masih ada satu UPT kit simpan. aku terus cuba. Subhanalllah!!! positif!!! aku kejut kat hubby tidur, dia terus melompat masuk toilet nak tgk hasil test tu. yes 2 line!!!. dan pagi tu seperti biasa kami solat jamaah subuh bersama2 tetapi doa kami pagi tu sungguh syahdu.air mata kesyukuran tidak dpt ditahan2 lagi... syukur yang amat.!! Pagi tu hubby dok tepon ofis dia kata masuk lambat nak gi klinik. Aku terus gi PK (pusat kesihatan UPM. Dr ezra xde. jadi jumpa dr fauziah. dia ni pon dr favourite aku. aku byk tanye dia masalah peribadi aku. yang berkaitan kesiahatnlah. bila result kuar kata yes, betul positif. tanpa segan silu, kami berpelukan depan kauter tu. fuhh, rasa nak bagitau satu dunia. budak yang buat test tu senyum2 jek. ehhehe dan lagi 3 minggu lagi fisrt anniversary....inilah hadiah anniversary terhebat...

Hubby aku sangat gembira, bermula episod manja aku, heheh, hubby mula rajin buat kerja rumah. aku rasa bagaikan puteri chewah....berita mengandungnye aku tersebar la luas. alhamdulillah, kawan2 ucap tahniah...mak abah dan family mertua sangat gembira maklum, depa dok tunggu2 bila la nak dapat cucu pompuan. kira nye husna ni cucu pompuan pertama utk kedua2 pihak..

oklah, hari berganti hari.hari....fisrt time tgk husna ultra sound,masa dia 4+ bulan dia bergerak, subhanallah....aku rasa nak nagis terharu. tuhan je yang tahu perasaan aku waktu tu. hubby di sebelah pun sama. dia memegang tangan aku dan aku dpt rasakan dia sungguh bahagia...

Sepanjang pregnant husna aku bertungkus lumus siapkan thesis master. cuma masa awal2 pregnat aku asik nagntuk je. maklumlah hubby hantar ofis seawal kul 7. heheh aku siap sambung tidur kat ofis. pastu asik batuk aje. mas ablom tau aku pregnant punyelah aku byk makan ubat batuk. bila tau pregnant aku stop semua. Dr suruh aku minum air je byk2. jadinya aku asik terkencing2 je. tapi aku sungguh bersemangat siapkan thesis. due aku patutnya 6 mei. 5 mei thesis pun siap dan di hantar. aku dok ingat lagi. jenuh aku terkejar2 nak siapkan takut terberanak nanti tertangguh, nak mula bukan senang. tapi lepas 6 mei x de tanda2 nak bersalin. mertua aku dah datang dan berkampung dirumah. hai bila ni....rasa dah seminggu lewat, gi PPUM, Dr kata bagi 10 hari, kalau 16 mei tak bersalin kita induce. So dlm kepala aku, hai induce pon induce la....sampai 14 hb, x sakit lagi, mertua aku dah boring dudk umah, heheh15hb, lepas solat zohor jamaah nagn hubby, aku arsa dah tanda2 can nak bersalin ni. tapi x sure. maklumla anak sulung. akhirnya kami decide gi je hospital. tapi x rasa sakit pun. bila check baru 1 cm. aku kena duduk wad. hubby aku pulak tunggula kat luar wad tu. mak dia x bagi balik takut2 aku kang bersalin lak. sian dia tidur kat luar wad satu mlm....aduh..aku dok pulun lagi baca quran...kontraksi makin terasa. darah kuar dah. tapi aku soalt jugak. ada orang tegur. eh, naper solat,bukanke kuar darah. aku jawab, selagi x beranak, kita kena solat, pecah air ketuban pon masih kena solat. . cumanya kena cuci dulu la sebelum solat. kalau kuar waktu solat nak buat caner. tapi kewajipan solat masih ada. mlm tu aku tak boleh tidur tak keruan ras anya . bila Dr check masih 1 cm. fuhh. pukul 3.30 pagi, pop! air ketuban pecah, bila dr check masih 1 cm. huwaaa!!! bila nak bukak ni...rasa penat + sakit sgt. bila dah pagi. aku mintak cleaner panggil hubby aku kat luar. patutnya x leh masuk, sib baik nurse tu bagi hubby aku temankan aku. aku dapat lihat riak muka dia kesian tenguk aku dok pegang tepi katil tahan sakit. dia pun pegang tangan aku. Aku tepis. dia cuba nak picit2 pon aku tepis, sian dia. ntah aku rasa lagi skait laks. tehn kul 9 pagi, DR check...dah 3 cm, dia kata boleh masuk labour room, masa tu darah dah kuar byk dah...habis lantai.....aku dapat tengok muka hubby aku cam takut..aku lagila takut...

masuk labour room, nurse inject apa pon x tau. rasa ubat tahan sakit kot. pastu ras angantuk. kul 12.30 dah rasa gesa. dr suruh teran aku pon teran la..rasa cam lawan bola pon ada, nurse pelatih situ dok pegang aku, jerit ramai2, teran2...teran2....dah nampak kepala besar duit syiling...teran2...aku mengah dah x kuar jugak ni...Dr kata cepat nanti baby lemas. aku masih nagntuk...tapi bila Dr kata takut baby lemas, aku pon teran lagi...dah setenagh jam aku teran tak kuar jugak. fuhhh!! akhirnya tepat kjam 1.05 keluarlah Husna.......penatneyr yang amat... lepas Dr jahit semua. eeei aku rasa banyak koyak tu. bayangkan anak sulung 38 kg. Dr bagi aku minum dan aku pon tidur dengan lenanya. dah x inagt apa. bila jaga, nurse hulur baby utk disusukan. kekok la rasa. tapi aku cuba juga...Hubby+ keuarga tunggu diluar. maklumlah masuk labor room kul 9 dah kol 4 lebih aku x kuar lagi, manala depa tak risau. padahal aku dok tidur..kepenatan.......

Dr tanya apa nak bagi nama anak . aku kata Husna Naqeebah. Dr tu kata ooo, rajin usrah la ni...heheheehhe

Itulah dia citernye... dari khamis masuk wad isnin depan tu baru aku kuar sebba masa tua ku demam. Dr takut infection ke apa. Bermula episod aku sebagai seorang ibu....yang dipanggil ummi. tapi kanmasatu hubby aku dok gelar diri dia papa. tapi lepas 5-6 bulan dia tukar la plak ke babah, hinggalah sekarang....ooo very sweet mwmory...alamak tux citer bab mengidam lagi tu...kena buat entry lain...nak gi tengok sample ni..

No comments: