Tuesday, September 02, 2008

nasyid Vs lagu dakwah

entah macam mana sabtu lepas, aku terbaca ditranungkite tentang azhan, akademi nasyid. fuhh, suara nya ala2 jamal abdillah, malah tak keterlaluan kalau kata lebih hebat dari jamal. maka sepanjang hari aku dan hubby 'melayan' akdemi nasyid. semua persembahan azhan aku tengok. malah aku sempat tgk juga masa final kat tv9. tapi taklah tgj semua persembahan, aku skip2 jek, tapi bila turn azhan, aku tengok habis. hai, tak pasal2 aku dah ajdi peminat azhan la plak...

peliknya, x de publisiti langsung pun sebelum ni pasal akademi nayid. aku tau pun dah nak final. mm kalau akademi fantasia, x sudah2 cerita depa sesaja.

jom layan kejap salah satu persembahan beliau


namun bila tengok barisan penasyid2 ni aku agak tidak selesa. mungkin orang akan akta aku ni ketinggalan zaman ke apa. mmm, pada aku nasyid ni tak berapa sama dengan macama nyanyi lagu ketuhaan atau dakwah. tak semua orang boleh nasyid. nasyid bukan setakat lagu tapi termasuk akhlak dan penampilan orang yang mengalunkannya. itu jika benar2 mahu memartabatkan nasyid sebagai medan da'wah.

kalau dilihat lately banyak lagu2 nasyid yang 'meleret2 ala2 jiwang la pulak. bukannya menginsafkan malah jadi sebaliknya. nasyid mesti ada identiti yang tersendiri. bukan sekadar lirik yang seperti "bercinta pun ingat tuhan" tetapi kesan dan auranya luar biasa. pada aku yang dibesarkan dengan lagu2 nada murni, aku lebih menghayati dan menikmati kesedapan lagu mereka. biarpun tanpa music yang cangggih2, sekadar pukul kompang pon dah cukup merdu. Lihat saja lagu Munajat. fuhh! alunan suara asri cukup menyentuh sanubari.

mana yang penting? lirik atau music? pada aku dua2perlu tapi yang jauh lebih penting adalah lirik. lirik yang mendidik jiwa bukan susunan musiknya sangat.

lagi satu berkenaan penasyid wanita. mm, pada pendapat aku yang dhaif ni, aku kurang berkenan sungguh melihat wanita , biarpun bertudung menyayi di pentas. dengan pakaian yang vouge (alamak betul ke eja ni) dan make up yang tebal suara yang mendayu2 , lenggok2 badan (biarpun x menari) , maaflah aku tak terfikir lagu tu sampai ke lubuk sanubari.

musim penyayi wanita bertudung
alhamdulillah, aku menyambut baik keinginan penyanyi2 wanita bertudung. Namun biarlah sempurna. tudung bukanlah satu imej tetapi satu tuntutan. imej boelh berubah bila2, di mana saya ikut masa, tetapi bila tudung dalam erti kata menutup aurat tidak akan berubah, walau di mana, even masa nak bersalin pun.




dari sudut feqh, tudung ni biarlah tutup apa yang patut ditutup, tiada sikit2, atau perlahan2. tetapi kalau dari sudut dakwah, mereka ini lebih baik penampilannyai artis lain sekurang2nya. Meskipun aku tidak berkenan sama sekali tudung dijadikan fesyen semata. sekadar letak dikepala, macam tutup dengan sapu tangan jarang saja. Ya, mungkin ada yang kata, nak tutup sikit dulu beransur2. Pada aku, tidak kisah yang itu cuma patutnya, bila disebut beransur2 patutnya makin lama makin baik, makin lama makin tutup. Tetapi yang aku tengok makin lama, makin terbuka. itu bukan kearah yang lebih baik. tetapi kearah makin nak "buka" gayanya.

apa2 pun, tudung adalah salah satu saja dari ciri2 menutup aurat. Banyak lagi ciri2 lain yang perlu dipenuhi. paling2 pun, seronok juga bila makin ramai yang realise bertudung pun boleh "cari makan" dalam hiburan. tapi arits yang bertudung perlu lah menjaga akhlak, supaya kita tidak menjadi fitnah pula nanti.

No comments: