Tuesday, August 19, 2008

hampir putus asa

Thomas Schrefl
secara officialnya adalah main supervisor yang baru. dan prof davies adalah co-supervisor. Tetapi prof davies masih menguasai projek aku, meeting, dan banyak keputusan. Baru2 ini prof daveis seakan merajuk dengan aku sebab abstract yang aku hantar untuk JEM's tidak direfer pada dia. dia menghantar email rasa macam kecewa dan ala2 dijauhkan oleh aku. dia turtt kata projek phd aku ini idea oroginal dari dia. maka aku pun reply email dia dan mohon maaf. sebab masa tu very desperate, evry short notice. thomas minta hanatr abstract dan aku panic sebab tak tau nak tulis apa, lantas thomas yang bantu dan aku straigh away terus submit sebab dah lewat sehari dari due. alhamdulillah diterima abstract tu. aku ditimpa rasa bersalah. amat2. thomas sebenarnya yang byk sponsor projek aku. dan dia lebih take care. rupanya davies jeles la plak.....sensitif ...dia boelh compare, since dia orang experiemnt dan thomas orang modelling.." experiment is more important tahn modelling/simulation"

masa meeting, prof davies yang kuasai keputusan. aku diam saja. menurut perintah. namun kalau meeting dengan prof davies sellau berakhir denagn penderitaan emosi. apa taknya. kalau aku tanye soalan ade ke dia kata soalan tu tak perlu tanya, aku perlu jawab sendiri. aduh!! tu yang asyik rasa stupid je lepas meeting ngan dia. sampai rasa takut nak tanya soalan. amat berbeza kalau meeting dengan thomas. thomas seorang yang suka motivate pelajar. idoklah terasa aku ni stupid sangat2.

aku bukan tak suka prof davies. namun sejak 2 menjak ni dia terlalu sibuk dah aku terasa diabaikan, apatahlagi dia cakap sendiri , "my priority now is family". yelah. lantas aku cakap " you still have a student". dia diam aje...Jadi janganlah marah kalau aku rapat dengan thomas...sebab dia yang paling ambil berat hal aku sekarang ni.

satu hari aku rasa agak down juga. entahamcam mana, thomas masih ada di bilik aku sampai kul 9 mlm. dan semua orang dah balik. maka bermula la sesi sharing session. nak nagis pun ada, tapi control macho. ("ish laily ni, sikit2 nangis, heh).
aku: thomas, i don't think i have enough data for my second year report..

thomas ; don't worry laily, second year year viva is nothing, they just want to see your progress.
aku: until now, i have no progress (chewa, buat muka sedih)
thomas: No, laily u see, u won the poster competition, that is progress. Now, you know how to do simuluation, that is progress. That is normal laily, in reseacrh, sometimes up, sometime down. But at least u have progress.
aku: But i don't know waht i'm going to do for my second year report
thomas: It's ok laily, we will do more simulation.(since we have problem in helium bla bla)
aku: how about dublin's conference? i have no idea...
thomas: oo, u can use what ever slide have u made for malaysian coference, nobobody knows. different audien..
panjangla juga , termasuk isu prof davies. aku cuba provoke pasal prof daveis. nampkanya dia ni akhlak mulia, langsung x burukkan prof davies. sampai certain extend aku tanye, pasal do i need to change him?
thomas: No, laily, we still need him. He has bla bla...bkla.(dlm hati baiknye dia, aku baru nak kutuk, hehe)
dan termasuk isu, ada ahli grup dia yang pertikai, projek reseacrh aku tak termasuk dlm grant thomas, tapi thomas still sponsor aku dlm byk hal. terasa macam dianaktirikan la plak....

Sesi berakhir hampir 10 malam. fuh!!! masa summer, 10 malam idokle gelap beno....
last sekali aku cakap: thank you thomas, i feel motivated now...
dan malam tu aku rasa lega

dan lagi 2 minggu nak hantar report wajah thomas tidak kelihatan. aku dah stuck!!! nak kena hantar 15 pages jek. semalam cuak sebab file literature dan introduction yang siap ditulis hilang. jenuh cari sana sini rupanya terselit kat folder lain. fuhh bikin hati gabra saja.

alhamdulillah, Allah bagi ujian tang lain dan bagi kelebihan tang lain. kelebihan yang paling aku syukuri ialah mendapat thomas!!!! dulu aku sedih bila prof davies retired, tapi alhamdulillah, Allah ganti yang lebih baik. Bukankan Allah Maha Mengetahui?????

MOga Allah permudahkan urusan...

1 comment:

Aryati Bakri said...

Laily, kadang2 mat salleh nie hatinya memang mulia. Satu sikap yang baik dan kita sendiri yang kadang2 mudah nak memburukan orang. Bagus juga 1 pengajaran yang baik untuk diambil supaya beranggapan baik sangka pada semua orang. Semoga Laily boleh berjaya di dunia dan akhirat dan dipemudahkan oleh Allah.