Saturday, January 05, 2008

Menjelang Maal Hijrah





Anak2 penguat semangat..

dan juga suami tercinta


Dan kawan2 juga



ganbar di atas antara insan2 pendorong....

Kira azam tahun baru la ni. Tahun baru 2008 dan sekali juga tahun islam 1429H.
HIJRAH!!!!beberapa hari lagi
Kalau di amik semgat tahun baru 2008 asik terpikir azam jek (azam dulu x gak setel), Tapi bila amik iltizam HIJRAH, ya..aku kena berubah dari tak baik ke arah baik..Walaupun kalau d pikir2 macam sama jek tapi pada aku HIJRAH ni ruh nya lain, terutama buat muslim ,,

Untuk fizikal, husna dan hanis , babahnya telah buat make over wajah mereka untuk tampil anggun denagn rambut ala2 Dora!! Ummi juga telah di buat make over oleh Babah, tapi x habis lagi. Hujung minggu hubby akan meneruskan usaha untuk mengubah penampilan isterinya yang tersayang. mm, nasi beriyani tu sedap tapi kalau hari2 makan nasi beriyani jemu juga. So, itulah analogi nya untuk penampilan terbaru aku ni. Idokla gah sanagt asal sejuk hati suami memandang.

Seterusnya kami telah mengubah set bilik tidur kami. eheheheh. lebih harmoni dan ada unsur2 privacy. Kami juga telah mengasingkan bilik tidur anak2. So, husna dan Hanis, x delah nyibuk2 celah2 ummi dan babah lagi. Untuk itu, kami TERPAKSA menyediakan katil princess untuk husna, katil Dora untuk angah dan tidak lupa set tidur Thomas untuk Habil. Aduh!!! lebur £££££. Walaupun tgh2 mlm masing cari ummi, tapi kira oklah dari dulu. asyik nak nyempit celah ketiak ummi dan babah.

Seperti biasa , seperti dulu2, azam aku untuk tampil anggun untuk suami tetapi bukan sekadar fizikal saja tapi emosi dan lebih kasih sayang. chewah, cam gatal bunyinyer. ehheeheh. lebihkan touch gitu. kan gugur dosa2 di celah2 jari kan...hehe. Termasuk lebih bijak menyediakan menu2 baru untuk family.

Aku harap aku akan dapat lebih istiqamah untuk baca al ma'thurat. syaitan ni memang suka tengok orang leka. So, iltizam hijrah ialah komited baca Alma'thurat. paling2 dapat sekali sehari. Moga Allah bagi kekuatan...Bila nak beranak pinak ni bab2 ni susah sungguh nak komited

Aku juga beriltizam untuk banyakkan solat jamaah, dengan suami mahupun dengan sahabat2 di surau. Selain kena banyakkan baca al quran. Dan aku juga iltizam untuk merajinkan diri semak iqra' Husna dan Hanis. Husna cepat tangkap cumanya Hanis yang aku letih. Dia plak yang ajar aku balik. sabo jelah.

Selain itu aku berazam nak berentikan Habil dari penyusuan susu ibu!!!!! Disebabkan sudah lebih dari tempoh. Dia sudah pun 2y 3m. Makanya sudah AMAT patut aku ceraikan susu. NAMUN, kadangkala aku tak berdaya mendengar tangisan dan amukannya. huhuh. tapi sebab dah jadi azam, kena jugalah. Hai, nampka gayanya kena letak asam jawa, kopi, nescafe, apa lagi ek...

Aku juga nak ajarkan husna untuk mula pakai tudung. Dia pun nak massuk 5 tahun. Tadi dia pi school dah mula pakai tudung. Takpelah, pergi school je pun tak apa. aku tak nak paksa2 lagi. saja kenal2kan dia tudung tuh. at least dia dah biasa.

Untuk study plak. Aku nak improve English dengan ambil lagi class semester ni di samping rajin buat appointmnet dengan tutor. Banyak2 kan bercakap!!! (hehe yang ni aku Ok). Aku kena rajin bertanya itu dan ini pada lecturer yang related bidang aku di samping orang2 yang terror dengan bidang aku. penting tu.

Kerap berjumpa dan berbicang. ini smeua boleh cambah minda di samping networking yang baik dengan reseacrher lain. So tahun ni target MESTI gi conference di luar. Dan MESTI publish paper (aku rasa supervisor wajibkan juga). Jadi kena rajin2 lah baiki sill writting wahai Laily...

Quality time dengan family. Nak jadi ummi yang tak garang sangat, eheheheh

Banyakkan membaca Laily......Banyakkan masa untuk study dan kerja kuat!!!!

Aku plan nak kerje part time sebab pulus dah surut sebab beli keter. jadi aku kena lebih sihat untuk kerja, study dan anak2...

Aku nak cepat2 habis phD, huwaaaa nakbalik...nak makan abc, nak makan sate samuri...nak jupe mak abah...

Laily, study rajin2 tau. 3 tahun mesti siap tau.....

No comments: