Tuesday, June 27, 2006

BTN

haa, nak buat entry khas ni, sebab byk citer.
Entry 1: kebetulan masa kami yg group nak ke oversea ni ber berBTN ada pulak group lain pon sama di Kem b, group dari doktor2 +pharmacist + nurse pon ada, dari kementerian kesihatan. nak jadi citer adalah sorang doktor ni mask dorm aku, dia rupanya pregnant anak pertama dlm 2-3 bulan. sian tengok dia. mabuk+lembik dek penangan pregnant tuh. satu pagi dlm kul 3 kot, aku dengo Pak guard ketuk2 pintu, aku pon kelam kabut bangun capai tudung dan tuala sebab baju lengan pendek. Pak guard minta IC doktor tuh. nape plak. dia kata dia jumpe doktor tu pengsan dan nak bawak gi hospital. La...bilamasa pulak dia pengsan, nak jadi citer rupanya dia skait, x kejut kitorang, dia gi jln kaki sorang 2 pagi ke bilik pak guard sejauh ~1 km turun bukit. Rupanya dia ada epilepsi, bahaya tuh....kami ni pening , naper dia x kejut kami. sanggup jln kaki sorang2.....pelik lah, doktor ni kurang bercakap, dia x bergaul sangat dengan kami , may be dia segan nak kejut kami yang terlentang keletihankot...tapi kami plak rasa bersalah sebab org ingat kami ni x jaga ahli dorm, sampai pengsan2 dibuat...pelik, dia kan doktor, takkan x tau betapa bahayanya perbuatan dia tuh....Akhirnya di pon masuk ward dan tidak lagi meneruskan BTN.........
Entry 2: Pasal aku di BTN. aku dah agak akan di brain wash , kena berus lah org kata. tapi kelakau pplak, semua org play safe jek. Ada ahli group aku, bukna main nye dalan kumpulan beria2 sokong fasi semahunya, tapi bila time makan, dok komplen. hoohoho..rupanya2 semua orang ni pandai berlakon ek?????
Kadang kala aku rasa aku ni BODOH dan DIPERBODOHKAN . Sibuk kata kami ni BIDAi (bijak pandai) tapi bila kami bagi idea , depa dah ada jawapan dan kena ikutlah jawapan depa, kami ni jadi burung hud hud. angguk kan ajelah. eeeii terasa DAYUsnya diriku ini diperkudakan sebegituh...TOLONG!!!!!tapi percayalah, 5 hari tidak dapat mengubah pendirian yang telah lama kubina dan kubaja dengan penuh rasa tanggungjawab . Buatlah modul macam mana pon, orang bidai tahu membezakan mana betul mana tidak.

Bukan la aku kata semua x bagus, ada gak yang positif. Aku di ajar utk berfikiran terbuka. belajar menerima org seadanya. tetapi 5 hari disitu satu perjuanagn yang panjang dan penuh onak duri. perasaan bercampur gaul. geram ada, tension ada, rasa nak tembak orang pon ada. penat tu x payah citer. tapi penat minda ni memikul beban 'ilmu baru' yang pelik2, kadang tu aku takut depa syok sendiri jek...apapun, terpulang pada kita, yang baik tu amiklah, jadi teladan, yang buruk tu...buang jauh2....

Pelajaran baru yang aku dapat.....Kita tak boleh paksa hati dan minda orang utk sama dengan kita. Mungkin kita boleh paksa mulut supaya cakap senada nagn kita. tapi Yang pastinya kami boleh dapat award atas lakonan yang cukup menakjubkan...hehehehhe

No comments: