Monday, June 22, 2009

anak-anak lagi

nampaknya hari ni sampai 2 entry. nilah akibatnya bila apa yang di rancang tidak menjadi. jadi momentum sudah lari. aku sudah membuat appointment untuk guna Afm the whole day hari ni dan technician yang terlibat pulak off. harini last aku training, lepas ni aku boelh guna sendiri tanpa dia. jadi aku terpaksda tukar plan. Entry ini ditulis sewaktu abramin (automatib polishing machine) sedang berjalan.

sambungan cerita...

disebabkan aku selalu bercerita tentang hebatnya Allah, dan hebatnya doa. satu hari aku terkejut, hanis bertanya soalan,
"kenapa Allah bagi kita sakit?"
aku jawab: "sebab Allah sayang kita, nak test kita, kita strong ke tak.."
ooooooo jawab si hanis
Dalam hati, x sangka dia boleh berfikir gitu.

Aku selalui memilih2 dan cerewet membeli barang. aku akan tengok harga dan berfikir ini adalah perlu ke tidak. satu hari di carboot. Husna bertanya (akibat frustla tu x beli apa yang dia nak)
"Umi, nape kita kena beli yang murah je, Allah suruh ke?"
aku jawab " kita x nak membazir, x semestinya apa yang kita nak kita dapat"..
entah faham ke tidak aku tak tau, tapi senyap je dia.

Kadang2 kita jangan underestimate pemikiran anak2. adakala akalnya lebih panjang dari kita.

Hubby sudah berenti kerje petang untuk memberi penumpuan pada anak2. lebih2 lagi soal pendidikan agama yang tidak ada disekolah. selain itu hubby punya banyak masa untuk tengok2kan reading along dan Angah. Alhamdulillah, hampir 2 bulan, husna sudah lancar menbaca buku. satu perkembangan yang sangat laju. sekarang dia Y1 tetapi sudah membaca buku Y2. Iqra'nya pun makin baik dari hari ke hari. termasuk habil jugak. Last2 hubby decided untuk mulakan balik kelas mengaji yang dah lama tutup. alhamdulillah, sambutan menggalakkan. moga anak2 juga bersemangat mengaji bersama anak2 orang lain.

Kalau di Malaysia, mau saja aku hantar mengaji di rumah orang gara2 sibuk belaka, walaupun hubby ustaz. Tapi di sini, penat ke , sibuk ke, tak de pilihan.

Pendidikan anak2 tidak boleh ditangguh2. alah, dia kecik lagi..nanti balik M'sia belajarlah ngaji. Alah, budak sangat, kat m'sia nanti belajarlah solat. Anak2 menjadi 5 tahun, hanya sekali dalam hidup. anak2 membesar sanagt pantas. mereka belajar banayk perkara. tetapi mereka perlukan filter, untuk saring mana betul dan mana salah. Jangan mengambil risiko denagn menangguhkan tarbiyyah awal anak2. Umur bawah 7 tahun adalah waktu emas. Jangan dipersiakn (kata2 buat diri sendiri yang selalu alpa)

Sebelum ni aku hanya menyerahkan pada sekolah untuk didik anak2. attitude dan behaviour anak2 banyak dibentuk oleh cikgu2. anak2 sudah pandai sebut, thank you. please.anak2 pandai berdikari, lepas main kemas, urusan toilet sudah boleh di urus sendiri, habil pun alhamdulillah kat rumah pun dah boelh urus sendiri. Tetapi lama2 aku sedar2, banyak kelompongan yang perlu ditampungi. di sekolah cikgu ajar hello, good morning. tetapi kita kena ajar "assalamua'laikum". disekolah, cikgu2 dipanggil nama saja, tetapi sebagai kita orang melayu tidak gitu, yang tua di panggil pakcik, abang, makcik. disekolah cikgu ajar lepas buang air, lap2 jek dengan tisu dan wash hand. tapi kita di rumah kena ajar cara istinjak yang betul. di sekolah diajar tentang magic, fairy, witch, adabra kadabra, monster. tapi kita ajar tentang buat baik masuk jannah, takde hantu, tapi syaitan, yang tolong adalah Allah bukan fairy.

Bukan kah ini satu tugas yang sukar. disekolah ajar lain di rumah ajar lain?

sebab itu menjadi ibu bukan sekadar mendidik, tapi ibu juga adalah murabbi dan da'ie

2 comments:

Biarlah rahsia said...

betul...pendidikan anak2 perlu dititik bertakan tidak kira tempat dan tanpa alasan...

anon suria said...

oohhh..tak boleh tunggu balik msia baru nak ajar ngaji. takut terlambat ler. nenek ayuni pon dah risau..pendidikan ayuni kat sini.