Thursday, March 02, 2006

Angah telefon MAWI??

malam tadi, angah sibuk nak main hangphone aku. maleh nak bising2 bagi jek. selalunya dia akn berlakon, telefon atuk, nenek atau opah. tiba2 malam tadi
" elo, mawi? awi? ,sambil pegang hp. aku dan suami saling berpandangan dan meletus lah ketawa kami bagai nak rak. tolong!!! anak aku dah kena penangan mawi....

sebeno sebelum ni kami sekeluarga x tau mende dan x nak amik tau pon pasal mawi ni. lagipon umah kami mana ada astro. dengo2 gitu jek pasal AF. cerita bermula masa hari raya aritu. rupa2nya mertua aku, (opah diorang ) peminat mawi. lagipun umah kat kampong ada astro. jadi masa raye asik dok pulun le pasang CD mawi kat umah. tup2 dah melekat di minda along . si angah masa tu x tau mende lagi. Bila balik sini, dah le along cam fanatik la plak. dengo lagu je kat pasaraya, walhal aku sendiri pon x pasti ye ke mawi nyanyi ni...
"ummi, mawi".
aritu aku nak beli CD education, "ummi, beli CD mawi"
Amboi2, bila le hang pandai sebut mawi ni. pastu plak, kat TV, iklan mamee, pernah le aritu beli, masak kat umah, setelah bertahun2 aku dan suami x makan maggie, Ya Allah, si along dan angah makan dengan penuh selera sekali sambil menyebut perkataan mawi berkali2. mulai dari saat itu, segala bentuk yang serupa mee adalah mawi, x kiralah, spaghetti ke, mee , ...la ni, dari dapur dengar intro iklan mamee tu, x tengok lagi pon, along dah jerit, mawi! mawi!

ish!ish!lagi satu aku ajar si along part of body, mouth, neck, chest, tummy!!, bila aku sebut tummy, si along jerit: mawi!! sambil pegang perut dia....hai haru2 . tummy pon boleh jadi mawi. sabo jelah.

entah apa yang hebat sangat dengan mawi tu, aku pon x tau. dari segi suara, hubby aku lagi sedap kalau nyanyi rasanya. aku citer kat class, " kalau husbnad saya masuk AF, mesti boleh menang, suara dia lagi sedap, dan pandai ngaji gak, heheeh"

rezeki dia, nak buat caner....tapi kadang tu aku pikir rakyat malaysia ni can x de mende nak buat dan fikir. pernah sekali tu aku dengar kat radio, org boleh tanye apa2 jek pada mawi, ada yg tanye kenapa mawi suka botak x suka ada rambut ke? Ya Allah, aku dengar,hai, mentaliti rakyat malaysia pikir bende2 gitu jek, x de le nak pikir jauh sikit. kalau borak, citer artis jek.mak nenek dia semua ambil tahu, suka kaler apa, sedara mara semua kenal la. cuba tanye, kenal tak imam ghazali, ibrahim adham, ibnu rusyd sure x kenal punye...

begitulah kita (termasuk aku jugak) sering terlalai dan leka dengan bende2 yang kurang penting. bak kata ustazah bahyah : kita nak lahirkan insan macam ibnu rusyd, bukan george bush, nak lahirkan imam ghazali bukan elvis presly, nak lahirkan ibrahim adham bukan david beckham.....

sedikit sangat orang nak berfikir......

No comments: