Wednesday, July 19, 2006

thinking....

citer ct meneggelamkan citer yang patut lebih highlighted, palestine n tsunami. aku rasa media tidak adil. citer ct tuh patut masuk kat ruang hiburan sebab x penting. sib baik ct baru announce kalau tak hari2 le kuar citer dia, hari ni citer pasal gown, esok kang pasal rambut, pastu pasal make up, inai, kasut, cincin, bla.....tv pon sama, pelik zaman sekarang ni.....

aku terfikir...di palestine dan pulau jawa, jogja...
a) bila aku makan dengan enak nye, bersama anak2, bergurau senda, adakah mereka di sana dapat makan? atau makan pon sorang2? atau makan pon ntah apa mende, atau anak asik nangis je kelaparan?
b) bila aku tidur di atas katil, ada tilam , ada bantal, suami di sebelah, kadang2 baby kat sebelah,,adakah mereka di sana dapat tidur? kalau tidur pon pasti x selesa, kalau selesa pon pasti x aman, bom sana sini, ...suami mana? suami pergi berjuang? entah hidup entah mati...
c) bila aku mencium anak2 ku nan 3 itu dengan perasaan penuh keibuan, adakah ibu2 di sana dapat buat begitu? kalau dapat cium pon mungkin mayat? atau muka yang hancur? tangan dah x de, lumpuh? atau ibu di sana ke hulu kehilir mencari mana anak masing2?...
d) bila aku melihat bangsa aku, bersuka ria, bermewah2, memnazir sana sini, hiburan melampau, aku sanagn sedih, teramat sedih....

Jika kita mampu berfikir,Fikirlah, tidak mungkin kita sampai hati nak bermewah2 (walau kita kaya dan mampu) dan bersukaria dengan muslim yang lain menderita.....

cuma masalah yang paling besar ialah generasi hari ni tidak mampu malah tidak boleh berfikir lantaran terlalu disogok dengan mende2 yang pelik2 hingga menutup minda dan hati.......

marilah kita beri sumbangan wang mahupon doa....
bersyukurlah, insaflah,.....

wang boleh disumbang pada http://www.abim.org.my/web/......

No comments: